L’experiència de l’institut arquitecte manuel raspall de cardedeu

Aquest curs, els alumnes de l’optativa d’Emprenedoria de 3r d’ESO hem tingut l’oportunitat de crear i gestionar la nostra pròpia cooperativa. Quan ens vam apuntar a l’assignatura no imaginàvem tot el que arribaríem a aprendre ni les experiències que viuríem durant el procés.

La idea de crear una cooperativa va sorgir a partir de la proposta de la nostra professora, que ens va animar a posar en pràctica els conceptes que treballàvem a classe. Des del principi vam decidir organitzar-nos com una cooperativa real: vam fer una assemblea per escollir el Consell Rector, es van repartir els diferents càrrecs i cada grup es va encarregar de tasques concretes. La presidenta va sortir voluntària i, entre tots, vam començar a donar forma al projecte.

El nostre objectiu inicial era fabricar i vendre productes artesanals per obtenir beneficis i poder fer una aportació econòmica al centre perquè es pogués invertir en allò que fos necessari. Després de valorar diferents opcions, vam decidir elaborar espelmes i sabons artesanals. Vam buscar proveïdors de proximitat, vam comparar preus, vam elaborar pressupostos i vam calcular els costos previstos abans de fer les compres. Un cop vam adquirir els materials, vam comprovar que la realitat no sempre coincideix amb els càlculs inicials.

Durant el procés vam descobrir que fabricar sabons era més complicat del que pensàvem i que el temps disponible era limitat. Per aquest motiu, finalment vam decidir centrar-nos en la producció d’espelmes. També vam elaborar un pla de producció i vam organitzar diferents sessions per fabricar els productes que després vam vendre en dues ocasions.

Com en qualsevol projecte real, ens vam trobar amb diverses dificultats. Al principi, alguns companys no confiaven gaire en l’èxit de la cooperativa. A més, pensàvem que podríem vendre els productes a molta gent, però finalment vam haver d’adaptar-nos principalment a les vendes al professorat. Durant la producció també van sorgir imprevistos: alguns colors no van quedar com esperàvem i es van perdre materials que no havíem previst malgastar.

Tot i això, les dificultats també ens han servit per aprendre. Hem entès la importància de planificar bé, de controlar les despeses i de ser flexibles davant dels problemes. També hem comprovat que la comunicació és fonamental, ja que quan no compartíem la informació de manera constant apareixien errors o malentesos.

Una part molt important del projecte ha estat l’ajuda rebuda per part de la Berta i de l’ESSpurna. Gràcies al seu suport hem pogut conèixer de prop el funcionament real d’una cooperativa i treballar amb documents oficials com les actes, els estatuts o les altes de socis. Això ens ha permès viure una experiència molt més autèntica i propera a la realitat.

Més enllà dels resultats econòmics, considerem que el més valuós ha estat tot el que hem après pel camí. La cooperativa ens ha ajudat a treballar en equip, a assumir responsabilitats, a ser més amables i respectuosos amb els companys i a adaptar-nos als canvis. També ens ha permès socialitzar més i conèixer millor persones amb qui normalment no treballàvem.

En conclusió, crear i gestionar una cooperativa ha estat una experiència molt enriquidora. Hem après com funciona una empresa cooperativa, hem afrontat dificultats reals i hem desenvolupat habilitats que ens seran útils en el futur. Sobretot, ens ho hem passat molt bé i estem orgullosos de tot el que hem aconseguit entre tots.

També et pot interessar